2010. jan. 25.

Bivalylélek és bivalytej

"S azért olyan billegő a bivaly járása, mert hajóval érkezett őkelme e tájra."

Elgondolkodtattak a bivalyok...(na ezt úgy írom mintha olyan nehéz lenne gondolkodnom.) Nagyon érdekes dolgokat találtam a katonai szlengszótárban a "bivalytej" kifejezés alatt. Olyanokat pl., hogy cikóriából készült híg pótkávé..a többi fogalmat le se merem írni.

Állítólag Indiából érkeztek a bivalyok, de védett őshonos igavonó állat. Erdélyben ezeréves hagyománya van a bivalytartásnak, korábban négyes hasznosítású volt, tartották tejéért, húsárét, bőréért és igavonó erejéért. Tejéből készül a mozzarella, állítólag a feta és a scheddar is. Már több helyen is fellelhetők a bivalycsordák az országban, többek között pár km-re a tanyámtól. Állítólag jámbor állatok, igénytelenek és a borjaikat segítség nélkül is megellik. A tejük pedig értékesebb mint a tehéné. Sohasem kóstoltam, de beillesztem egy következő projektbe...bivalytej kóstolás!

Ha az üzemanyagárakat veszem alapul lehet, szükség lesz még a bivaly igavonóerejére, csak az a bibi, hogy nyáron nem jól bírja a forróságot, többek közt a fekete színű bőre miatt és gyorsan belecsobban a legközelebbi patakban, folyóba, tóba. Állítólag jól úsznak...
Elképzeltem amint bivalyszekérrel költözködöm és a Keleti főcsatornában találom magam vasalódeszkástul és mikrohullámú sütőstül.
Olvastam egy történetet arról, hogy a bivalynak lelke van...a bivaly fejésekor a kisgyermek mindig felült a bivaly hátára és ott énekelgetett. Igenám, de a kisgyermek felnőtt, elkerült a háztól és a bivaly többé nem adta le a tejet. Ezért a gazdaasszonynak kellett a hátára ülnie és énekelgetnie, miközben a gazda végezte a fejést.










2 megjegyzés:

  1. Én jártam már a Kápolnapusztai Bivalyrezervárumban, amely a Balaton mellett, Balatonmagyaródnál található, a Kis-Balaton környékén. Ott meg lehet figyelni a bivalyokat. Ha érdekel, olvass bele: http://amioldalunk2.blog.hu/page/2
    Kicsit lejjebb kell görgetni.

    VálaszTörlés
  2. Szia Annamarie, elolvastam a bejegyzést, tök jó fotókat csinálsz.
    Bivalyok elég sok helyen vannak már az országban, én 2 évvel ezelőtt a Hortobágyon láttam őket először, de az általam fotózott csorda itt van Biharban. Persze ők nem turistalátványosságként élik az életüket hisz benn élnek a puszta "mélyén" egy elárasztott területen.

    VálaszTörlés